Three Russian Giants: Stravinsky–Prokofiev–Sjostakovitsj Door

ANTON PAVLOVSKY (RU), cello & SERGEJ BASUKINSKY (RU), piano

Tussen 21 en 30 maart 2008 treedt het Russische duo Anton Pavlovsky (cello) en Sergey Basukinsky (piano) in Nederland op. Al eerder was het spel van deze virtuoze jonge musici in Nederland tijdens optredens van de Sjostakovitsj Projectgroep te horen.

Na een warm onthaal en enthousiaste reacties van het publiek besloten de musici om hun eigen programma van Russische componisten uit het begin van de 20ste eeuw ten gehore te brengen.

Dit programma is samengesteld uit meesterwerken van “Three Russian Giants” voor cello en piano: Sjostakovitsj, Rachmaninov en Stravinsky. Werden deze drie componisten eerst als vooruitstrevend en experimenteel ervaren, al snel werden zij een bron van grote inspiratie voor hun tijdgenoten, en lieten onuitwisbare indrukken in de muziekgeschiedenis na.

De uitvoerende musici, cellist Anton Pavlovsky en pianist Sergey Basukinsky, worden op dit moment tot de absolute top van de vooruitstrevende Russische musici gerekend.

OPVOERINGEN

Vrijdag 21 maart 2008, 20.00 uur Santpoort – Noord´t Mosterdzaadje, Kerkweg 29, 2071 NA
Info/reservering: 023 - 537 86 25 of e-mail: klankenbeweging@gmail.com

Zondag 23 maart 2008, 10.00–11.00 Radio 4, Spiegelzaal Concertgebouw, Amsterdam

Dinsdag 25 maart 2008, 20.15 Zeist, Hogeschool Helicon, Socrateslaan 22a, 3707 GL.
Entree: 17.50 euro Info/reservering: 06 14 79 87 07 of e-mail: klankenbeweging@gmail.com

Woensdag 26 maart 2008, 20.15 Den Haag, Diligentia, Lange Voorhout 5, 2514 EA
Entree: 25.00 euro, 65+ en studenten 22.50 euro, OV12.50 euro Info/reservering: 0900 - 410.41.04 of e-mail: www.theater-diligentia.nl

Vrijdag 28 maart 2008, 20.00 Breda, Waalse Kerk, Catharinastraat 83 bis, 4811XG
Entree: 15 euro Info/reservering: 076 - 521 89 93 of e-mail: klankenbeweging@gmail.com

Zaterdag 29 maart 2008, 20.00 Haarlem, Kadens, Wageweg 60, 2012 NG
Voorverkoop bij Bruno Kassiek cd-speciaalzaak, Gierstraat 50 te Haarlem Reserveren via e-mail: kadens@hetnet.nl of per tel. 023-531 18 91, di, wo en vr.

OVER DE MUSICI

Anton Pavlovsky werd op 30 april 1985 in een Oeralstad, Oefa, geboren. Hij kreeg zijn eerste cellolessen toen hij vijf jaar oud was. Hij werd al vanaf jonge leeftijd als een bijzonder muzikale talent beschouwd en rondde in 2003 met succes de vooropleiding van het conservatorium af. Hij zette zijn opleiding voort aan het TsjaikovskyConservatorium van Moskou bij professor N. Sjakovskaja, volkskunstenaar van de Sovjet Unie.

Anton is laureaat van vele nationale en internationale jeugdconcoursen. Hij is bij voorbeeld winnaar van het Nationale Jeugd Concours van Babitsj en werd in 2006 winnaar van het 58ste Internationale Concours „Praagse Lente“, waar hij vier prijzen op zijn naam stelde.

Anton Pavlovsky geeft vele soloconcerten, in binnen- en buitenland. Hij wordt door verschillende orkesten begeleid. Hij werd onder andere door Mstislav Rostropovitsj onderwezen en in de loop der jaren is er een hechte band tussen de leerling en de leraar ontstaan.

Sergej Basukinsky werd geboren op 2 augustus 1985 in Lipetsk, een klein stadje van Rusland. Hij kreeg zijn eerste pianolessen op 6 jarige leeftijd. In 1997 won hij het Derde Internationale Tsjaikovsky Jeugdconcours. Hij zette zijn studie voort op de centrale muziekschool bij het TsjaikovskyConservatorium van Moskou. Na een jaar werd hij leerling van de wereldbekende pianist Michail Pletnjev. Toen volgde zijn studie aan het Tsjaikovsky- Conservatorium in Moskou. Hij volgde de klas van professor S. Dorensky en is winnaar van acht nationale en internationale concoursen.

Sergej trad o. a. op als solist met het Russische Nationale Orkest o. l. v. M. Pletnev, het Russisch Filharmonisch Orkest o. l. v. A. Anisimov, het orkest van de Staatsacademiekapel van St. Petersburg o. l. v. V. Tsjernosjenko. Hij verzorgde optredens in steden van de Russische Federatie en verder in Frankrijk, Zwitserland, Nederland, Italie, Duitsland, Litouwen, Spanje en Japan.

HET PROGRAMMA

  1. I. Stravinsky Italiaanse Suite voor Cello
  2. S. Prokofiev Sonate voor cello en piano in C-groot, Op. 119
  3. D. Sjostakovitsj Sonate voor cello en piano in d-klein, Op. 40

Igor Stravinsky (1882 — 1971) componeerde de ’Pucinella’-suite in 1920. Het bestaan van deze suite hebben we te danken aan Sergej Diaghilev, de directeur van de beroemde Ballets Russes. Pulcinella betekende een stijlrevolutie voor Stravinsky. Zijn Grote Balletten waren verrassend ritme- en klankspel op enorme schaal, maar Pulcinella is gecomponeerd voor een Kamerorkest, met maar een trombone en een trompet. In 1932 benaderde Gregor Pjatigorsky de componist met de vraag of hij een cellosuite wilde schrijven. Stravinski en Pjatigorski selecteerden stukken uit de ’Pulcinella’ die enigszins van elkaar verschilden en maakten hieruit de cellosuite. Het verlies van de gavotte wordt ruimschoots gecompenseerd door de schoonheid van de andantes.

De Cello-sonate die Sergey Prokofjev (1891 — 1953) in 1949 voor de twintig jarige Rostropovich componeerde, laat nauwelijks iets van angst, verdriet, misere, en stalinistische achtervolgingen zien en horen. De C-majeur verbindt de fragmenten van de 9e Piano-sonate (1947) en Romeo en Julia, ofschoon de finale tenslotte naar de 5e Symfonie verwijst. Alle vertrouwde ingredienten van Prokofjevs gerijpte stijl zijn rijkelijk aanwezig: pittige, marsachtige thema’s zitten naast vurige, prachtige lyrische ontboezemingen. Het lieflijke andante van het tweede deel zou direct uit Romeo en Julia gehaald kunnen zijn. Vooral het eerste en tweede deel zijn vervlochten tot een elegant samenspel, die in het moderne cellorepertoire een aantal meest lieflijke wisselwerkingen tussen cello en piano voortbrengt.

De Sonate voor Cello en Piano die Dimitri Sjostakovitsj (1906 - 1975) in 1934 componeerde, was het resultaat van zijn vriendschap met de cellist Viktor Lvovitsj Koebatski. Dit in de klassieke stijl geschreven en tegelijkertijd zeer lyrische en melodische stuk, dat Sjostakovitsj binnen een maand componeerde, wekte veel sympathie bij de musici. De vele cellisten wedijverden met elkaar om het stuk te kunnen spelen. De sonate werd ’s Sjostakovitsj eerste grote kamermuziekwerk dat al snel zijn weg vond naar alle concertzalen van de wereld.